YouTube

YouTube is in februari 2005 opgericht door drie medewerkers van PayPal (Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim). In 2006 stond de site al in de top 10 van meest bezochte sites wereldwijd. YouTube is inmiddels in handen van Google. Na Google is YouTube de grootste “zoekmachine”. YouTube is een video hosting site en sociaal medium in een.

Verdienmodel

YouTube is volledig gratis. Door middel van advertentiefilmpjes voor en soms ook tijdens de geüploade video’s, haalt Google haar omzet uit YouTube. Opvallend is dat de makers van content beloond worden met een deel van de opbrengst uit advertenties. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat, indien je genoeg abonnees en views hebt, het mogelijk is om fulltime content te creëren.

Het gebruik

Er zijn verschillende manieren om YouTube in te zetten voor zakelijk gebruik:

  • Je bedrijf introduceren – Hiermee kun je ervoor zorgen dat de klant de juiste impressie krijgt.

  • Directe verkoop – Bij een potentiële klant die meer informatie nodig hebt, kun je hem een link van je YouTube video (een standaardverhaal) sturen en de potentiële klant krijgt precies de boodschap die je hem wilt geven.

  • Je producten online – Maak video’s van je producten (indien mogelijk: al je producten) en zet die op de juiste manier online op YouTube. Vermeld daarbij wel de link naar je website, telefoonnummer en je call-to-action.

  • FAQ video’s – oftewel, video’s met de antwoorden van u op veel gestelde vragen van je klanten. Dit kan zeer tijdbesparend zijn als je klanten bellen of een mail sturen, aangezien je ze gemakkelijk kan refereren naar de desbetreffende YouTube video.

  • Instructievideo’s – Dit kan zeer tijdbesparend zijn (voornamelijk bij grotere/snelgroeiende bedrijven die veel nieuw personeel aannemen). Als je deze instructievideo’s laat zien tijdens de inwerkperiode en ook vaak nieuwe video’s maakt indien er nieuwe functies komen voor bepaalde programma’s, kan dit efficiënt werken. Wellicht is het hierbij een idee om deze video’s op privé te zetten.

Expert opinion: Marconcepts – internetmarketingbureau

Marconcepts geeft aan wat de voordelen zijn van YouTube ten op zichte van ergens anders of zelf video’s hosten: “Los van alle persoonlijke/zakelijke redenen om voor Youtube te kiezen, is met name vindbaarheid een belangrijk item. Ten eerste heeft Youtube wereldwijd de meeste gebruikers/bezoekers wat betreft video platformen en dat kan leiden tot traffic direct vanuit Youtube zelf. Daarnaast geeft Google Search steeds meer aandacht aan video’s als zoekresultaat en wanneer je bovenin de tab voor video’s opent open je Youtube (zo heet de tab ook voorts).”

Bron: http://www.marconcepts.nl/social-media-blog/een-youtube-kanaal-voor-het-bedrijf/

Mijn ervaringen

Ik ben, net als vele anderen, zeer bekend met het gebruik van YouTube. Het positieve van het gebruik van YouTube is dat het zeer gemakkelijk te combineren valt met het gebruik van andere social media. Zo kun je bijvoorbeeld filmpjes heel gemakkelijk embedden op je website, blog of Facebook account. En daarnaast is er geen enkele video hosting site waar je zoveel interactie hebt met je kijkers. En video’s worden ook nog eens zeer snel gevonden en gedeeld op YouTube, zeker als ze relevante content bevatten.

http://www.marconcepts.nl/social-media-blog/een-youtube-kanaal-voor-het-bedrijf/

http://www.googleadvies.nl/52/youtube-wat-is-het-en-wat-kun-je-er-zakelijk-mee-doen-zet-youtube-in-voor-je-seo

http://videomarketingnederland.nl/youtube-zakelijk-gebruiken/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s